Navàs

Navàs

D'AQUEST POBLE TREBALLEM:

Sant Cugat del Racó i el romànic

Com a element arquitectònic

La indústria tèxtil

Com a element tecnològic

La cavalcada de Reis

Com a element de festes i música

Els punts geodèsics i Vilafresca

Com a element natural

Del 19/02/2020 al 26/02/2020

Visionat de la pel·lícula belga, Daens, de Stijn Coninx, de l’any 1992 per conèixer què és el treball infantil en el món del tèxtil de finals del segle XIX.

Llavors faran un dossier didàctic sobre la pel·lícula.

14/02/2020

Els alumnes surten a mesurar el passeig de Ramon Vall de punta a punta i amb l’aplicació Wikiloc tornen a comparar les mides amb les que dona el mapa de Navàs.

Llavors fan l’escala corresponent.

12/02/2020

Treballen la trama del taller amb teles de “trapillo”. Després en dibuixen l’esquema.

07/02/2020

Els alumnes comencen a treballar l’aplicació Wikiloc. Marquen un perfil topogràfic i després comproven que l’hagin fet bé amb el programa.

05-02-20

Comencem la 3a fitxa del tèxtil. Es tracta de conèixer la trama i l’ordit i per això comencem a elaborar uns telers fets amb cartró, fil i un pal.

Els alumnes han de preparar el teler i decidir quin tipus d’ordit volen treballar en el seu teler per després fer-ne l’esquema gràfic.

31/01/2020

Els alumnes comencen a treballar les escales en els mapes i els perfils topogràfics per començar a reproduir el perfil topogràfic que va des de Navàs al punt geodèsic de Vilafresca.

29/01/2020

Continuem treballant el tèxtil i iniciem el procés de filatura convertint en fil per teixir flocs de cotó.

Els alumnes s’esforcen a fer els fils molt llargs, però no tots tenen el mateix èxit.

24/01/2020

Iniciem el treball i reconeixement de què és un punt geodèsic i busquem sobre mapa els punts geodèsics de Navàs, Balsareny, l’Ametlla i Sallent per tal que els nostres alumnes facin fotos als més propers i després anem a buscar el de Vilafresca, que queda a prop de 3 quilòmetres de Navàs.

22/01/2020

Celebrem que vam guanyar el concurs de pessebres de Navàs amb el nostre pessebre romànic i disfrutem d’un esmorzar amb tots els alumnes.

10/01/2020

Els alumnes treballen en dos fronts: per una banda preparen activitats per als alumnes de l’Erasmus que han de venir, i per l’altra acaben el projecte de Sant Cugat del Racó.

La següent setmana rebem la visita dels Erasmus+ a Catalunya i com que és una activitat del seu grup, se suspenen les classes i només es dediquen a fer activitats emmarcades en aquest projecte.

08/01/2020

Expliquem la importància de la indústria tèxtil a Navàs i a tota la comarca del Llobregat.

Comencem a treballar què és el tèxtil amb la filatura i portem fils i teixits de diferent gènere i origen per tal que els alumnes en facin una observació visual, observació al microscopi i anàlisi pirognòstica.

Del 11/12/2019 al 18/12/2019

Explicació de la cavalcada de reis de Navàs, que enguany fa 75 anys, per un dels membres de la comissió, el senyor Josep Serra.

Coneixem els diferents moments històrics de la cavalcada i comencem a organitzar-ne una amb tot el que això implica: parlaments, personatges, materials, atrezzo, roba, camions de regals…

Els alumnes aprenen el ritme de la cavalcada de reis de Navàs i en fan pràctiques al pati.

Del 27/11/2019 al 04/12/2019

Repassem Sant Cugat del Racó com espai arquitectònic de Navàs i el romànic català singular. La majoria d’alumnes ja coneixen l’ermita perquè a 1r d’ESO la van treballar en una optativa.

Comencem a elaborar els quadres del pessebre.

20/11/2019

Visitem l’espai La Volta, una sala d’exposicions de Navàs, on treballem les pintures del romànic a través dels quadres de la Rosa Obiols.

Fem un qüestionari per agafar idees de què hi ha representats als quadres, quins colors predominen, com es retraten els reis de l’Orient, etc. perquè després elaborarem un pessebre amb figures de les pintures romàniques i seguint les tècniques que explica la Rosa Obiols en els seus vídeos.