Ecos del passat

Ecos del passat

La memòria històrica implica totes les generacions. És per això que els alumnes de 1r de Batxillerat han dedicat la setmana abans de Pasqua a treballar aquesta memòria, la memòria de la generació que va viure la Guerra Civil, i han recorregut, a través de llibres, pel·lícules i escenaris aquesta etapa de la nostra història.

La setmana va començar amb la contextualització del tema i treballant com gestionar el tema de la memòria històrica i el perdó per part dels dos bàndols.

A través dels carrers del poble veure les restes dels personatges del bàndol franquista i republicà encara present i les plaques Stolpersteine (traduïdes com a “pedres que fan ensopegar”).

Va continuar amb la  visita del Marc Antoni Malagarriga i Carles Seuba. Cofundador del Banc d’ADN i un dels creadors del documental “#elcamídunprotocol” sobre aquest banc respectivament.  Van continuar el matí coneixent la part més tecnològica de les guerres, el tipus d’armament.

Els alumnes van poder veure també la guerra des de la perspectiva de l’absurditat que tenen les guerres a través de la pel·lícula La vaquilla i van anar a la biblioteca per conèixer de prop tota la literatura i llibres d’història en  què la guerra és protagonista.

El plat fort del treball va ser la sortida que van fer dijous i divendres per conèixer els escenaris de la batalla de l’Ebre: Corbera d’Ebre, Pinell de Brai, Villalba dels Arcs, Mirador del Bassot i al Memorial de Camposines. Tot això fent convivència i intercanvi d’experiències a l’alberg del Mas la Coixa, a Móra d’Ebre.

Per als nostres alumnes aquest treball no ha estat un treball suplementari, sinó un projecte per donar a conèixer i fer sentir unes vivències humanes en una situació límit com pot esser una guerra, en un temps històric determinat, la Guerra Civil Espanyola, dins d’un marc concret, Catalunya, el riu i les terres de l’Ebre, enmig d’unes circumstàncies específiques, la batalla de l’Ebre.

No és tan important el  que s’aprèn com el camí que es fa, és a dir el procés. Comporta posar-nos  tots en una situació d’aprenentatge de tot un procés i una recerca. Una diferència entre allò que ja sap i allò que és necessari aprendre, pensar en les fonts on es pot obtenir informació, seleccionar-la i integra-la, amb els coneixements que ja tenim i, finalment, ser capaços de comunicar-la com s’ha fet a través del blog que tenen en construcció.

Share this post

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *